چرا دماوند شناسي؟
محمد آقايي
از حدود 15 سال قبل كه در موسسه امام رضا(ع) دماوند، جرقه هاي اوليه دماوند شناسي زده شد و طي اين ساليان دوستان و علاقمنداني به اين عرصه قدم نهادند و با همت عالي و علاقه به سرزمين كهن دماوند، آثار ارزشمندي را پديد آوردند كه شايسته استاز جناب استاد مهدي علمداري ، محقق علاقمند آقاي مسعود نصرتي ، حجت الاسلام والمسلمين آقايي و جناب آقاي داود لاسمي نام برده شود.
در اين ساليان، چندين كتاب به زيور طبع آراسته گرديده .از جمله كتاب هاي «فرهنگ عاميانه» ، « گويش دماوندي» استاد علمداري و « تاريخ دماوند و آثار تاريخي آن» و «دماوند كوه اساطيري» آقاي مسعود نصرتي و ديوان شعر شعراي تواناي منطقه، آقايان حسين نوروزي و مرتضي اسدالهي كه درآن به بخش هايي از تاريخ و زبان و فرهنگ دماوند پرداخته شده است.ليكن اين اول راه طولاني پژوهش دماوند شناسي است.
ضروري است نكاتي را به اطلاع علاقمندان، پژوهشگران ، مسوولان و عموم مردم شهرستان برسانيم.
1- شايسته است دانشگاههاي منطقه كه مزين به نام دماوند است به عنوان نهادهاي علمي و پژوهشي در اين مسير حركت نو و جديدي را به وجود آورند تا پژوهش ها با پشتوانه علمي و دانشگاهي منتشر گردد و حداقل بخشي از پايان نامه هاي دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد رادراين زمينه قرار دهند.
2- مسوولان محترم ادارات و به ويژه ادارات سابقه دار( مانند فرمانداري، شهرداري دماوند، آموزش و پرورش، مخابرات، برق، دارايي، ثبت اسناد و صبت احوال و ...) مسووليت دارند در زمينه فراهم ساختن تدوين تاريخ ادارات خود، اقدام عملي داشته باشند و تاريخ و سوابق خود رادر اختيار مردم قرار دهند.
3- شوراهاي شهرها، شوراي شهرستان و شوراهاي روستايي نيز مي تواننددر زمينه هاي معنوي شامل پژوهش ها و ... و مادي از قبيل چاپ كتاب، بروشور و نقشه ها، نقش مثبت و ارزشمندي داشته باشند.
4- از عموم مردم شهر و روستا كه در ابعادمختلف حوزه محل خود، اطلاعات شفاهي ، مستند و .. يا عكس ، اسناد ، كتب قديمي و آثار خاصي در اختياردارند تقاضا مي كنيم آثار خود را درجهت انتشار به طور اماني دراختيار ره آورد بگذارند. بعد ازانتشار ، آثار برگردانده خواهدشد.
5- پژوهشگران ، علاقمندان به ويژه عكاسان ، هنرمندان، مشاهير و ادب دوستان و فرهنگياني كه به دماوند و مناطق خود علاقمند هستند تقاضا داريم از همين امروز خود را براي بازخواني و تحقيق و پژوهش سوابق مختلف فرهنگي، هنري، تاريخي و جغرافيايي آماده نمايند و آثار خود را براي ره آورد جهت انتشار ارسال نمايند.
6- از جوانان هر محل و ديار مي خواهيم با تشكيل گروههاي پژوهشي و تحقيقي، سوابق محل خود از قبيل نام شناسي، آثار تاريخي، معرفي مفاخر و ... را جمع آ
7- اين سايت به همه علاقمندان به تحقيق و پژوهش دماوند شناسي كه كانون گرم ما را رونق خواهند بخشيد خوشامد مي گويد و منتظر آثار ارسالي مردم عزيز، ادارات و ... مي باشد. با تشكر
دفتر ميراث مكتوب و دماوند شناسي ( شهرستان شناسي)
مقدمه
ارتباط با گذشته و گذشتگان و آگاهي از افكار و آراء و آداب و رسوم كساني كه به انسان هويت ملي و فرهنگي بخشيده اند،يكي از راه هاي مهم خود باوري و تكيه برداري هاي ارزشمند فرهنگي در رويارويي با فرهنگ بيگانه است.انقطاع از تاريخ گذشته ي هر سرزمين و فرزانگان و آثار و ميراث فرهنگي آنان از زواياي مختلف تهديد جدي است كه هويت فرهنگي ما به ويژه نسل جوان را تهديد مي كند و تاريخ از اين جهت است كه اهميت دو چندان مي يابد.[1]
دماوند يكي از كهن ترين و قديمي ترين شهر هاي ايران است كه به واسطه ي كوه دماوند در تاريخ روايي ايران به حوزه اسطوره تعلق يافته است.از اين رو[2] مؤسسه فرهنگي امام رضا(ع) با توجه به سوابق فعاليت هاي خود در زمينه ي دماوند شناسي، به منظور روشن ساختن زواياي ناشناخته تاريخ فرهنگ ، فرهنگ و شناسايي قابليت هاي اجتماعي ،سياسي،علمي و ...مردم منطقه در طول قرون گذشته را دفتر ميراث مكتوب و دماوند شناسي را تاسيس كرده و از اين رهگذر قصد دارد با تحقيق و تدوين طرح جامع ،اوضاع تاريخي ،جغرافيايي،فرهنگي،سياسي و اجتماعي شهرستان ماخذ و منابع مطمئني براي محققين و علا قمندان به فعاليت هاي پژوهشي به وجود آورد ونيز يك اقدام عملي براي حفظ موقعيت مذهبي و ملي مردم منطقه به ويژه جوانان محسوب گردد.
اهداف
- شناسايي استعداد ها و قابليت هاي فرهنگي ،اقتصادي،اجتماعي ،سياسي و علمي منطقه
- ارائه هويت علمي به جوانان و نوجوانان و عموم مردم با توجه به شناخت توانايي گذشتگان خود
- تهيه و تدوين و ارائه ي طرح جامع فرهنگي، اقتصادي وعلمي به منظور داشتن منبع و مآخذي براي محققين
- تشكيل بانك اطلاعات علمي و جمع آوري كتاب هاي مرجع شهرستان شناسي و منابع مورد نياز
- تاسيس و راه اندازي كتابخانه تخصصي
- فعال نمودن شورا ها ،اقشار مردم ، فرهنگيان دانش آموزان و دانش جويان به ويژه محققين دماوندي و غير بومي ،تشويق و حمايت از آن ها
محور هاي تحقيق دماوند شناسي
انجام تحقيقات علمي در عرصه هاي تاريخي ،فرهنگي، اجتماعي ،علمي و ...انسان را از سنت هاي نا معقول و تعصب هاي بيجا مصون مي دارد و در ارزش هاي انسان تحول ايجاد مي كند و او را در مسير هاي نو قرارمي دهد.كشف حقايق و شناخت واقعيات و جريان ها و اطلاع از پيشينه تاريخي،فرهنگي،ديني و شناخت آثار و ابنيه هاي تاريخي و ميراث فرهنگي علاوه بر ايجاد دلبستگي هاي عاطفي ،افتخار به ريشه هاي فرهنگيي و ارزش هاي اعتقادي حس كنجكاوي در انسان را ارضاء و ميل دانستن را در او اقناع مي كند. از اينرو انجام فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي دماوند شناسي در محور هاي ذيل پيش بيني مي گردد:
الف- جغرافيا (موقعيت جغرافيايي- آب و هوا- پوشش گياهي و...)
ب-تاريخ (پيشينه تاريخي –تاريخ قبل از اسلام ومعاصر –آثار تاريخي و...)
ج-فرهنگ (آثار فرهنگي – آداب و رسوم- انقلاب اسلامي،دفاع مقدس –فرهنگ عمومي- فرزانگان و...)
د- اجتماعي (اجتماع و آسيب هاي اجتماعي – خانواده – جوانان- ورزش و...)
ذ- هنري (ادبيات –هنر هاي نمايشي-سينما و ...)
ه- اقتصاد (كشاورزي- صنايع-مراتع- معادن – دامپروري و...)
روش هاي تحقيق
بر اساس موضوع انتخاب شده و شرايط حاكم بر نحوه اجراي تحقيق از روش هاي تحقيقاتي ذيل استفاده مي گردد.
- مشاهدات - مصاحبه و گزارش نويسي
- پرسشنامه اي - مطالعات آماري (نمونه گيري و...)
- روش مطالعات تاريخي - آزمايش و تجربه
- مطالعات كتابخانه اي ( اسناد و مدارك و...)
نحوه ارائه ي تحقيقات
- انتشار مقاله و رساله
- انتشار كتاب
- ارائه بسته هاي نرم افزاري ،صوتي و تصويري
- ساخت و توليد فيلم هاي مستند – داستاني
- برپايي نمايشگاه هاي موقت- دائمي – موزه آثار و ...
- برگزاري همايش – سمينار و بزرگداشت (علمي – ديني – فرهنگي – ادبي و هنري)
موضوعات پيش نهادي در محور هاي تحقيق
1- جغرافياي دماوند
1-1- واژه شناسي جغرافياي دماوند،شهر ها، آبادي ها
1-2- خصوصيات توپوگرافي
1-3- خصوصيات آب و هوا
1-4- خاك و پوشش گياهي
1-5- باد هاي محلي
1-6- عوارض بزرگ طبيعي( كوه ها- رودخانه ها – نقشه ها و...)
1-7- جغرافياي طبيعي – انساني
1-8- دماوند از زبان آمار
1-9- موقعيت جغرافيايي شهرستان
1-10- موقعيت جغرافيايي كوه دماوند از قديم تا حال
1-11- حيات وحش در دماوند
1-12- بررسي اهميت محيط زيست و رعايت اصول حفاظت آن و نقش آن در منطقه و جلوگيري از گسترش شهرك سازي
1-13- نام شناسي در روستا ها و شهرها
1-14- تاريخ كوه دماوند
1-15- بررسي جاذبه هاي طبيعي و نقش آن در توسعه منطقه
1-16- شناسايي و جمع آوري نقشه هاي قديم و جديد
1-17- موقعيت جغرافي دماوند از قديم تا حال (نقشه ها و...)
2-تاريخ و پيشينه تاريخي
2-1- دماوند در گذر حوادث و تاريخ و نقشه مهم آن در جنبش هاي فكري و اجتماعي
2-2- دماوند در شاهراه سه استان مازندران- سمنان – تهران (طبرستان-قوس- ري)
2-3- بررسي آثار و ابنيه تاريخي و تاثير آن بر منطقه
2-4- شناخت بنا هاي مذهبي و زيارتي
2-5- اسلام وسير توسعه و نفوذ آن در دماوند
2-6- تاريخ دماوند
2-7- بررسي جاذبه هاي تاريخي و نقش آن در توسعه منطقه
2-8- مسجد و زيارت گاههاي مذهبي ( امامزاده ها ) در شهرستان
2-9- بررسي نوشته ها و كتيبه ها در آثار تاريخي
2-10- دماوند در سفر نامه ها (از 800 سفر نامه موجود)
2-11- جمع آوري عكس ها و اسناد ومدارك تاريخي...
2-12- ضرورت كاوش هاي تاريخي در تپه ها و اماكن تاريخي
3-فرهنگ و ميراث فرهنگي
3-الف – فرهنگ –پيشينه و آثار فرهنگي – فرزانگان دماوند
3-الف-1- راهكارهاي عملي به منظور حفظ خصلت بالندگي فرهنگي
3-الف-2- بررسي رشد فرهنگ و پژوهش هاي دماوند شناسي در شهرستان
3-الف-3- موانع و راهكارهاي توسعه فرهنگي در شهرستان
3-الف-4- پيشينه هاي فرهنگي و علمي دماوند و توابع
3-الف-5- سوابق ادارات آموزش و پرورش،فرمانداري،شهرداري،برق،مخابرات، تربيت بدني و ...
3-الف-6- قابليت هاي دماوند به عنوان يك قطب علمي فرهنگي در دو شاخه ي حوزه و دانشگاه
3-الف-7- مراكز فرهنگي موجود و گذشته
3-الف-8- آشنايي با كتابخانه ها و بررسي وضعيت آن ها
3-الف-9- اقدامات به عمل آمده براي گسترش ابزارهاي فرهنگي نظير كتاب،كتابخانه ،فيلم ،مطبوعات محلي و...
3-الف-10- دماوند ييلاق مشاهير و بزرگان علم و ادب
3-الف-11- شخصيت ها،معاريف و مشاهير علمي،مذهبي،فرهنگي،ادبي،هنري، ورزشي و...از گذشته تا كنون
3-الف-12- شناسايي اساتيد ،شخصيت ها و هنرمندان،شعرا،دانش جويان در رشته هاي مختلف از گذشته تا حال
3-ب- فرهنگ عمومي
3-ب-1- آداب و رسوم مذهبي، فرهنگ عامه در زمينه مذهب و دين در دماوند و توابع
3-ب-2- آداب و رسوم ملي و محلي و انساني،فرهنگ عاميانه دماوند و توابع
3-ب-3- ضرب المثل ها ،پندارها و افسانه هاي محلي
3-ب-4- طرح تهيه فرهنگ عاميانه اقوام در مناطق مختلف شهرستان
3-ب-5- بررسي تحليل وضعيت فرهنگ عمومي و ويژگي هاي فرهنگ عمومي شهرستان
3-ب-6- بررسي و گرد آوري فرهنگ عامه مردم دماوند
3-ج- مبارزات انقلابي و دفاع مقدس
3-ج-1- تدوين تاريخچه مبازرات مردم دماوند از گذشته تا مشروطه، از مشروطه تا 15 خرداد،از 15 خرداد تا انقلاب اسلامي ،از انقلاب تا كنون
3-ج-2- تدوين تاريخچه روحانيت،مبارزان و شخصيت هاي سياسي اعم از بومي و غير بومي
3-ج-3- تدوين خاطرات ايثارگران ،جانبازان،آزادگان، شهدا و...
3-ج-4- تدوين زندگينامه و وصيتنامه شهداي گرانقدر منطقه
3-د- مسائل فرهنگي – اجتماعي
3- د- 1- بررسي رشد فعاليت هاي قرآني در شهرستان
3- د- 2- بررسي مشكلات آموزش وپرورش از گذشته تا حالا،نقد آن و ارائه راهكارهاي علمي
3- د- 3- بررسي مشكلات فرهنگ عاميانه ،هنر و...از گذشته تا حال،نقد و ارائه راهكارهاي علمي
3- د- 4- بررسي هيئت هاي هاي قراني و مذهبي و ضرورت سامان دهي آن ها به ويژه هيئت هاي بانوان
3- د- 5- بررسي ميزان علاقمندي نوجوانان،جوانان و مردم به مطاله كتاب
3- د- 6- نگرشي بر كتاب و كتابخواني در بين اعضاي كتابخانه ها
3- د- 7- وضعيت پوشش دهي رسانه هاي گروهي
3- د- 8- اثرات تلويزيون و...در كودكان و نوجوانان
3- د- 9- بررسي اثرات نشريات محلي و شهرستاني در افكار عمومي
3- د- 10- بررسي وضعيت فروشگاههاي عرضه محصولات فرهنگي و ارزشيابي نقش اين فروشگاه ها در جلوگيري از گرايش به فيلم هاي غير مجاز
3- د- 11- بررسي ساختار اجتماعي ،اقتصادي،فرهنگي-(جوانان – مردم و...)
3- د- 12- تحليل وضعيت فرهنگي منطقه
3- د- 13- مخاطب شناسي كالاهاي فرهنگي در شهرستان
3- د- 14- بررسي وضعيت فرهنگي مساجد و بررسي جاذبه هاي مسجد از ديدگاه جوانان ونوجوانان
3- د- 15- بررسي وضيعت موجود فعاليت هاي مساجد
3- د- 16- راهكارهاي مبارزه با خرافات و موهومات
4-اجتماع و مسايل اجتماعي
4-الف- ويژگي هاي اجتماعي
4- الف- 1- ويژگيهاي مردم شناسي و قوم شناسي در شهرستان
4- الف- 2- بررسي وضعيت سوادآموزي
4- الف- 3- نسب نامه طوايف در شهرها و روستاها و اقوام شناسي منطقه
4- الف- 4- نقش اقليتهاي مذهبي در دماوند
4- الف- 5- زبان و گويش محلي،ساختار شناسي زبان و گويش هاي محلي
4- الف- 6- بررسي نسخه هاي خطي و عدم تحويل اين سنخ از جانب مردم
4- الف- 7- احداث موزه و نقش آن در جمع آوري آثار تاريخي
4- الف- 8- ضرورت ثبت مكانهاي تاريخي جديد و معرفي آن به مردم
4- الف- 9- شناخت ويژگيهاي فرهنگي،اجتماعيعاخلاقي و معيشتي در شهرستان
4- الف- 10- بررسي وضعيت رشد يا افت تحصيلي
4-ب – خانواده و جوانان
4- ب - 1- عوامل موثر در افزايش ازدواج و پيامدهاي آن در سطوح مختلف جامعه و بالعكس
4- ب - 2- بررسي ويژگيهاي ازدواج در بين جوانان (گروه سني ...)
4- ب - 3- بررسي مسايل و مشكلات ازدواج جوانان
4- ب - 4- بررسي وضعيت فرهنگي،اقتصادي ،اجتماعي زنان و محروميتهاي اجتماعي آنان
4- ب - 5- شيوه گرايش جوانان به فرهنگ نماز
4- ب - 6- بررسي عوامل موثر فرهنگي در جذب جوانان به بسيج
4- ب - 7- ارزيابي نحوه گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان
4- ب - 8- بررسي علائق دانش آموزان راهنمايي و دبيرستان
4- ب - 9- رعايت بهداشت جسم و روان در شهرستان
5-ادبي و هنري
5- 1- جمع آوري اشعار مربوط به دماوند در اشعار قديم و جديد
5- 2- بررسي وضعيت تاتر در سالهاي قبل و بعد از انقلاب تاكنون
5- 3- بررسي رشد هنرهاي تجسمي، تاتر و... در شهرستان
5- 4- بررسي امكانات فرهنگي و هنري شهرستان
5- 5- جايگاه موسيقي در بين جوانان و نوجوانان
5- 6- تغذيه در دماوند
5- 7- برنامه هاي تقويت و احياء،معرفي هنرهاي اصيل و سازنده
5- 8- تاريخچه هنر و فعاليت هاي هنري دماوند از ديرباز تاكنون
6-امور اقتصادي
6- 1- جغرافياي اقتصادي و بررسي توانمنديهاي منطقه
6- 2- مواد كاني و معدني در دماوند
6- 3- گياهان دارويي و نقش آن در طب امروز
6- 4- عسل دماوند و نقش آن در رونق اقتصادي (زنبورداري،خواص دارويي،غذايي و...)
6- 5- كشاورزي و صنعتي شدن در توليد محصولات
6- 6- تواناييهاي صنعتي در منطقه دماوند
6- 7- اهميت كشاورزي و توليدات كشاورزي بر اقتصاد منطقه
6- 8- بررسي وضعيت امور سياحتي منطقه و جذب توريست
6- 9- آثار صنايع دستي قديم و نقش آن در اشتغال و توليد
6- 10-نقش ايلات و قبايل دامدار و كشاورز در اقتصاد منطقه
[1].برگرفته از متن پيش گفتار كتاب (تاريخ دماوند و آثار آن ) جلد 1 .
[2]. وابسته به مؤسسه فرهنگي امام رضا(ع )دماوند.
بالاي صفحه